Sep 14, 2009

Why Do We Fear God?

"Dude, I have one question man... Why do we have to fear God?"

My friend asked me while we hanging out together. I ran out of ideas, and I couldn't think of the answer. I looked at him and I said, "Well, can I think about it? Later, perhaps I'll answer you."

And now I think I have the answer.



People go on and on about loving God. To me, loving God is not enough. If you ask me, we humans love God because He is the one who created us, who tested us to be better in our life. Because He holds full power in deciding whether we should attain Heaven or Hell. Loving God is an attribute of Heaven. But what about Hell?

I don't think we have to forget entirely about Hell. We can't be sure we are good enough to avoid tortures of Hell. So, we have to fear God. They say people who worshipped God out of fear is insincere. It's like worshipping a snake, we appease the snake because we fear that we will be bitten by its poisonous fangs. But fearing, for me, will remind us of every bad thing we have done in our life. Honestly, when I think about the tortures that God have appointed to punish wrong-doers, I will quickly and automatically remind myself: "Have I done good enough?"

And this will be the turning point of our deeds. We will be thinking to leave our bad deeds and substitute it with good deeds. This is my point of view of why we should fear God.

In conclusion, we have to love and fear God, more than other beings. Because He, and only He, have full power to what's happening around us.


Fearing God gives us more courage in that way. Reference: "Fear"

4 comments:

aminmenulis said...

Yup, thaht right..

We cannot just love God(ALLAH) but must to fear of his torture, hell n others punishmnet..

That the meaning of TAQWA, buat apa yang Allah suruh, tinggal apa yg Allah larang..

aminmenulis said...

Talk about love, hmm.. Lets think, if we really love someone..

Hmm... Kita akan ikut atau buat apa yang dia nak, apa yang dia pinta pasti kita akan tunaikan walau dengan cara apa sekalipun...

Selalu ambil berat ttg dia, tak buat apa yg dia tak suka..

Cuba senangkan hatinya.. Itu cinta manusia..

Andai manusia Cintakan Allah seperti tu, nescaya itu sudah mencukupi, kerana Apabila kita betul2 cintakan DIA, kita pasti akan menurut segala perintahnya, dan meninggalkan segala larangannya..

Secara automatik, kita akan takut kemurkaannya..

Tapi, hakikat sekarang, manusia hanya cinta kerana bersebab, iaitu untuk mendapatkan habuan, pertolongan dan sebagainya..

Bila dah dapat, lupa terus kpd Allah..

Cinta kerana bersebab, bukan benar2 cinta kerana dia pencipta, dia memberikan kita nikmat dan rahmatnya..

Oleh itu, kita perlu cinta dan takut kepada Allah, barulah dpt menghadirkan rasa kehambaan yg sebenarnya..

aminmenulis said...

Err.. amik kad raya kat blog saya yer.. sudi2lah pilih..

Thanks..

Selamat hari raya aidilfitri, selamat balik kampong..

Sir Pök Déng said...

Izinkan saya berbahasa Melayu kerana saya kurang fasih berbahasa Inggeris.

Adapun Allah itu di dalam agama Islam adalah Tuhan yang satu. Namanya Allah, diberi nama itu oleh empunya badannya sendiri, bukan dicipta oleh manusia. Sepertimana juga nama Islam, diberi nama itu oleh pencipta-Nya, bukan pengikutnya.

Maka agama Islam bukan agama Mohammadian, sepertimana Kristian dan Buddhism di mana masing-masing agama daripada Kristus Jesus dan Siddharta Gautama Buddha.

Adapun Islam itu, konsep ketuhannannya adalah berkisar antara Tuan dan Hamba. Allah itu Tuan, makhluk-Nya adalah Hamba. Oleh sebab itu kita ada nama 'Abdullah' yang bermaksud Hamba Kepada Allah. Sesungguhnya tidak ada nama lain di dunia ini yang membawa maksud Hamba Kepada Kristus atau Hamba Kepada Buddha.

Tidak semua orang mahu menjadi hamba kepada manusia lain. Fitrah manusia, kita mahu merdeka. Orang kulit hitam di Afrika Selatan tidak mahu menjadi hamba kepada orang kulit putih di sana.

Tetapi di sebalik dunia moden di mana semua manusia itu bebas, masih ada di kalangan mereka yang tidak mahu menjadi hamba kepada Tuhan. Maka dijadikan Tuhan itu sebagai kawan.

Apabila dijadikan Tuhan itu sebagai kawan, Tuhan itu bagi mereka adalah sejenis makhluk yang boleh dibawa berbincang, bersembang, dan akhirnya dipujuk supaya mengikut kata kita. Dan kebiasaannya manusia-manusia yang tidak mahu menjadi hamba kepada siapa-siapa, sejarahnnya tidak pernah menjadi hamba.

Oleh sebab itu orang putih biasanya tidak mahu memperhambakan diri mereka dengan Tuhan, tidak kepada orang kulit hitam.

Tidaklah rasis kata-kata ini jika dilihat dari sudut menyeluruh.

Hamba mesti takut kepada Tuannya. Hamba tidak akan melawan Tuannya kerana perbuatan tersebut akan membuatkan mereka menerima padah, seperti tidak mendapat makan dan sebagainya.

Hamba tidak akan berkawan dengan Tuannya seperti manusia-manusia lain. Hamba adalah orang yang menurut kata-kata Tuannya tanpa soal.

Hamba yang disayangi oleh Tuannya adalah Hamba yang rajin membuat kerja dan tahu mengambil hati Tuannya.

Hamba yang seumur hidupnya hidup sebagai Hamba, akan kenal siapa dirinya berbanding orang tidak pernah hidup sebagai hamba.

Diharap kamu faham bahasa berlapik di atas. Dilapik bahasa tersebut seperti tudung saji menutup sajian enak. Bau sudah ada, hanya tunggu usaha seseorang untuk membuka dan menjamah selera dengan lazatnya.