Aug 18, 2009

Permainan 'Debate' Dengan Seorang Pembenci Islam

Bayangkan saya sedang duduk di sebuah kerusi dengan kawan saya yang gemar menghina Islam ni, sebuah meja bersegi empat yang berwarna coklat menjadi perantaraan kita takut kalau-kalau saya belasah dia bila saya tak tahan dengan hujahnya.

Penghina Islam (PI): Aku rasa Islam ni agama yang mempromosikan terrorisme, fanatik dan tidak berperikemanusiaan.

Chan: Ok, surah mana yang kau jumpa dalam Quran yang kata umat Islam harus membunuh sesiapa yang bukan Islam?

PI: (Senyap seketika) Aku tengok kat CNN ar. Diorang bunuh pelajar Kristian dan gantungkan kepala mereka kat gereja. Tak payah nak tengok-tengok Quran ar, orang dia pun dah jadi bukti dah.

Chan: CNN bukan Quran. Tak apa, bagi la aku satu contoh agama yang tak pernah seleweng dan tak pernah berperang.

PI: Mesti ar tak ada, manusia memang firasatnya suka berperang dan tamak kuasa.

Chan: Tahu tak pe. (Naikkan kening)

PI: (Buat muka tahan kalah) Alah, and satu lagi, poyo je orang Islam ni, kat Malaysia ni dah berapa banyak orang Islam minum arak dah, padahal Quran tak ajar pun diorang minum arak.

Chan: Ya betul tu,

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor(najis/keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. - Surah al-Ma''idah: 90

tahukah anda, kalau orang Islam meminum setitik arak maka 40 hari solatnya tak diterima. Bayangkan kalau secawan. And, tahukah anda, satu hari tak bersolat betapa besarnya dosa diorang?

PI: (Senyap dan masih tengah berfikir tentang cara nak melawan)

Chan: Aku rasa kau cuma serang behaviour sesetengah muslim yang tak ada ilmu agama Islam. Aku cadangkan kau baca Quran dan kajinya dengan teliti tanpa prasangka dan sampaikan ilmu yang kamu tahu tu kat orang Islam.

PI: (Senyap lagi) ok....



Aku terus melompat dari kerusi aku dan menari-nari sambil bercakap: "Goal!!!! Chan - 1, Penghina Islam - 0!"





Ana berharap ada antara penghina dan pembenci Islam faham apa yang disiratkan dalam karangan diatas. Ana juga tak lupa untuk memberitahu umat Islam agar mereka sedar apa yang mereka sedang buat adalah berlandaskan ajaran al- Quran.



"Penggunaan kata 'ana' sebagai kata ganti nama diri Bahasa Malaysia tak membuat mereka nampak alim, ia hanya membuatkan mereka salah seorang daripada pengguna bahasa rojak" - Kawanku


2 comments:

Anonymous said...

chan... go go go!!!
ur too great man...!
even aku x marah mcm ko...
=)

Chan said...

hehe thx!

xperlu marah2 pown. cume kena pakai intelek utk tangkis mereka. lg senang dr gaduh mulut ngn diorg. =)