Dec 7, 2009

Adakah 2012 Satu Propaganda?

Betulkah manusia ni bodoh sangat seperti yang diperkatakan oleh sesetengah penceramah agama? Saya sebagai Mythbuster ni cuba untuk mencari jawapannya. Saya cuba mencari kawan-kawan saya yang saya rasakan kurang alim ni untuk cuba mendapatkan jawapan dari mereka (Saya tahu saya tak boleh nak judge mereka, jadi maafkan saya.).

Kebelakangan ini dunia hiburan Malaysia digemparkan dengan movie 2012 yang memaparkan adegan 'kiamat'. Cis, betulkah? Selepas saya melihat movie itu, saya rasa ia lebih sesuai dipanggil sebagai movie 'disaster' seperti cerita Tsunami. Sedih juga lah bila dapat tahu yang director movie tu digelar sebagai kafir laknat. Fuhh... Itu ayat yang sungguh berat. Bagi saya lah, kita tak boleh nak panggil orang kafir laknat sesuka hati rasa kita. Terutamanya kalau sesetengah daripada kami yang masih mencari makna 'kehidupan' berlandaskan agama kita. Kita mana boleh jadi Tuhan? Tidakkah begitu?

Tapi ada satu benda yang saya nak sedarkan kamu semua, kamu tak rasa malu ke bila kamu baru nak start insaf lepas tengok cerita tu? Insaf lah sekarang, kiamat memang dah dekat tapi bukan macam kat movie tu. Tah apa-apa saja diorang ni, mencari keinsafan dalam movie tapi bukan dalam agama. Memalukan.

Ada orang kata movie ni adalah sebuah alat propaganda untuk memperbodohkan umat Islam. Berikut adalah interview saya terhadap kawan-kawan saya:

"Apa lah movie '2012' ni. Mana boleh dipanggil kiamat siot. Jesus pun belum turun lagi."

"Boleh tahan gak movie tu. Jalan cerita best."

"Apa barang? Ada survivor dalam kiamat? Tipu siot!"

Yang saya pelik lah, kenapa tak ada orang antara kawan-kawan saya ni tak cakap: "Gila ah, betul dowh movie tu. Aku kena berhenti belajar sebab tahun 2012 pun dah dekat. Aku nak enjoy hidup sepuas-puasnya memandangkan dunia dah nak kiamat." Tak tahulah, mungkin kawan-kawan saya ni semuanya pandai-pandai belaka.

Mengapa ada antara kita yang suka memperbodohkan saudara sendiri? Manusia, sebodoh mana pun, ada brain wave mereka. Mereka ada daya fikrah sendiri. Tak lah sebodoh mana yang kita sangkakan. Semua orang tahu itu hanyalah movie sahaja. Takpun para penceramah agama ini sendiri percaya terhadap movie ini?

Jika kamu mahu tahu, antara propaganda yang 'laku' adalah propaganda politik dan sosial. Movie World War 2 sangat berpengaruh begitu juga dengan movie yang cuba memburukkan pandangan non-muslim terhadap muslim. Biasanya movie yang tertulis 'Based on True Story' ni yang mengubah fikiran manusia. Saya bet kamu tidak tahu yang AS tidaklah berjasa sangat dalam Perang Dunia Kedua jika dibandingkan dengan British. Tahukah kamu? Ke kamu termakan propaganda 'kafir laknat'?

British telah mula berperang dengan Nazi sebelum AS. AS join perang itupun selepas Pearl Harbor mereka kena hentam dengan askar Jepun. Dan satu lagi, dalam Vetnam War, AS telah kalah perang tersebut. Tapi dalam movie We Were Soldiers lakonan Mel Gibson, mereka kelihatan seperti telah memenangi peperangan itu. Mereka macam cuba menyembunyikan fakta yang mereka telah kalah perang. Para penceramah, kamu tahu kah mengenai hal ni?
Manusia ni ada logik mereka sendiri. Kamu janganlah terlalu gelabah sangat. Tapi janganlah kamu jadi lalai sangat pula.

Personally, movie 2012 ni dah buat saya nangis empat lima kali dalam panggung wayang. Serious. Cerita macam tu sepatutnya kamu bawak sekali awek kamu pergi tengok kalau kamu nak tengok dia menangis. Lain kali kalau 'kafir laknat' ni nak betul-betul bodohkan kamu lagi, mereka harus letakkan 'Based on True Story' kat movie yang bergenrekan kiamat. Apa kata kita buat movie 2010? Mesti lagi gempak.

2 comments:

Unknown said...

I like Storm Warriors better...

Chan said...

i was planning to watch that later too. =)