Jul 10, 2011

BERSIH 2.0 - Dari Perspektif Non-Political

Saya tak kisah lah apa view kamu terhadap perhimpunan damai ni. Ada orang kata perhimpunan ini boleh 'Change The Future'. Perkataan 'Change' ni sudah menjadi inflasi ideologi politik selepas Obama memasuki kandang Presidency. Ada bagusnya kalau perhimpunan BERSIH ni boleh membersihkan voting system Malaysia. Mereka kata voting system Malaysia ni kotor. Saya tak tahu lah siapa yang berkata demikian, tapi pasti bukan para pembangkang. Kerana pembangkang sudah menang banyak major city dalam election yang lepas. Memang kelakar lah kalau mereka kata system voting kotor selepas menang banyak. Saya pun tak tahulah. Saya ni salah seorang 'educated fools' yang tidak mengambil kisah sangat tentang masa depan negara tercinta ni.

Bagi saya perhimpunan ni dah banyak mengacau kehidupan seharian rakyat. Roadblock situ dan sini. Aduh, sakit hati. Tapi sebelum anda mahu berhimpun depan rumah saya, bukan saya nak kata perhimpunan ni tak bagus! Kamu, sebagai penyokong BERSIH pun tak boleh nak deny yang perhimpunan ini menyusahkan orang ramai juga.

Sokong ada sokong, bangkang pun bangkang juga. Tapi satu benda yang kita sebagai orang Malaysia sentiasa lupa ialah, kita mengambil serius hingga menjejaskan hubungan silaturrahim antara umat. Apa yang kamu dapat dari semua ni?

Tak salah kalau pemikiran dan ideology kita berlainan, cuma janganlah kamu mengambil di hati dan main delete orang dari Facebook sebab bergaduh pasal benda politik. Eh brader, tak ubah apa-apa lah kalau kamu terus nak berdebat pasal pros and cons BERSIH ni. Saya sangat sedih kerana kita sebagai orang Malaysia ni terlalu senang untuk dipecah-belahkan.

Jangan lah kamu main label-label orang sebab mereka tidak kongsi ideology yang sama dengan kamu. Jangan nak label orang 'kafir laknat', 'anjing kerajaan', takpun 'gay' (Saya pun tak tahulah). Mereka pun manusia juga. Saya yang ingin stay neutral ni pun dah ditembak berkali-kali oleh supporter BERSIH ni, mengatakan bahawa saya ni 'childish', 'selfish', dan lebih kelakar lagi, 'bukan lelaki'.

Entah apa-apa lah. Kamu ni tak payahlah nak obses sangat dengan politik-politik ni. Semua orang pun nak kesejahteraan hidup dalam negara ni, tak payahlah nak 'menembak' satu sama lain dengan label yang tak senonoh dan tak kena-mengena. Kita sebagai orang Malaysia kena sayang satu sama lain.

1 comment:

orang berumur said...

ah kau budak-budak apa kau tahu?